Showing posts with label love. Show all posts
Showing posts with label love. Show all posts

Monday, May 16, 2011

Catatan perjalanan :: Travellog balik kampung

Assalamualaikum..



14/5/2011--Saturday tu kami balik 9 orang aje, bibik 2 org ngan 2 org anak yang sekolah rendah tak ikut sebab ade klas. So naik my MPV STAREX aje...Bertolak dari umah kul 8.30am, berhenti makan asam pedas di sebelah sungai muar (kedai Pak Atan adik emak -makan free aje, my favorite Ikan parang, pari dan tenggiri masak asam pedas... wow sampai menjilat jari...).

Kami sampai kampong Parit Haji Yaacob Air Hitam Muar pukul 1.00pm, singgah rumah emak tengok2 dari luar aje. Rumah tu besar, tapi kosong sejak kami bawak emak tinggal dengan kami di KLIA. Halaman rumah terbentang luas bersih tanpa rumput yang meliar, Abang Mazli baru tambah batu merah supaya senang adik beradik nak parking kereta, 20 kereta boleh masuk. ...Rumah tu arwah Abah yang buat, abah tukang sendiri dari A-Z, memang abah seorang Tukang, kebanyakan rumah kat kampong tu arwah abah yang menukangnye. Rumah tu masih tegak tegoh berdiri, seperti utuhnya cinta Emak pada Arwah Abah, seperti utuhnya ikatan kami adik beradik. Abang Ngah dan Kak Long Mahani yang duduk kampong yang selalu jaga dan kemaskan... menyapu dsb.

Emak terjengok jengok tengok rumah dari tingkap van. Emak pun dah uzur tak boleh berjalan... nak dokong bawak emak naik atas mak tak larat sebab dah penat 4 jam dalam perjalanan...walaupun dalam van tu mak baring dengan selesa (kite rasa selesalah tapi orang sakit pinggang dan tulang rase sengsara...)....meleleh air mata emak tengok rumah dia.... kami faham cam ne perasaan emak...sebak jugak.... ni second time mak balik kampong sejak tinggal dengan kami di KLIA sepang Dec lalu..... bukan tak mahu bawak mak balik selalu tapi mak tak larat nak duduk dlm kete lama2 jauh-jauh....

Kat kampong kami duduk kat rumah Kak Long... Kak Long pun tinggal seorang, selalu sakit pinggang sakit kaki, Anak 7 orang masing2 dah buat rumah sendiri, tapi anak cucu dia ada yang buat rumah berhampiran macam mak jugak. Masa emak kat kampong Kak Long lah yang berulang alik tengok dan jaga emak, malam-malam tidur dengan emak. Tapi sejak emak jatuh tak boleh berjalan dan kena pakai pampers saye mintak pada adik beradik nak jaga emak. Sebab mak perlukan 100% pertolongan di dalam menguruskan urusan sehariannya, segala urusan mak tak boleh buat sendiri. Kami tahu Kak long tak berdaya nak jaga mak macam dulu sebab dia pun tak berapa sihat. Nak angkat2 mak Kak Long tak de kudrat. Lagipun daripada ramai-ramai adik beradik kami yang diberikan rezeki lebih sikit oleh Allah, rumah kami banglo 2 tingkat, banyak bilik ada 8, bawah ade 2 bilik dan yang satu tu kami dah convert jadi bilik emak siap dengan bilik air yang selesa... dan kami cari bibik khas utk jaga dan uruskan emak masa kami suami isteri pergi bekerja.

Ramai saudara mara dan jiran tetangga datang umah Kak Long ziarah emak dari tengah-hari sampai ke malam tak putus orang datang....terharu jugak, rupanya ramai orang yang rindu dan sayang pada emak....rasa macam baru balik dari mekah pulak...sebab ramai saudara berkunjung. Anak cucu Kak Long pun sibuk kat dapur memasak dan buat air bile ade orang datang... malam tu kami makan malam macam kenduri... seronok dan ramai...

Pukul 11.00 malam kami bersiap untuk balik semula ke KLIA... esok Ahad pagi Irfan dan Syamilah nak kena balik semula ke asrama, Kamal dan Adil kena buat TaeKwonDo demonstration bertolak kul 7.00am di serembah sempena Hari Belia Malaysia.....Dalam perjalanan balik sekali lagi kami singgah rumah sebab nak ambik baju dan kain batik emak.......

Esoknya masa brakefast emak Tanya kami "Betul ke semalam kite balik kampong?.... emak rasa macam mimpi aje....."

Kami bersyukur kerana diberi peluang untuk menjaga dan melayan emak diusia emas beliau. Semoga Allah sentiasa permudahkan urusan kami untuk jaga emak dengan yang Terbaik...Amin.

Tuesday, May 3, 2011

KEJAYAAN..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..our family telah mencapai beberapa kejayaan yang amat mengharumkan nama keluarga..

ALONG
*ni gamba along memberi ucapan wakil pelajar DARUL QURAN sempena Majlis Khatam Al-Quran pada 30 april 2011 yang lepas*
Alhamdulillah..along dah habis hafaz 30 juzuk sepanjang menuntut di DARUL QURAN JAKIM hampir setahun setengah..hope along berjaya dengan cemerlang untuk final exam pertengahan Mei nanti ye..InsyaAllah~


ANGAH

*MAjlis Graduasi SMKA MAAHAD HAMIDIAH ke-2*

Alhamdulillah..angah telah berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaaan SPM 2010.. iaitu telah mendapat straight As [4A+,4A,3A-]..Alhamdulillah..berkat usaha dan sokongan semua ahli keluarga..

IRFAN
*MAjlis Ihtifal Pelajar SAM HULU LANGAT..*
Alhamdulillah..irfan telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR 2010.. mendapat 8A1B..alhamdulillah..result same macam angah dulu..tp, tak pe..usaha lagi untuk SMA dan SPM ye..




#Alhamdulillah..bersyukur kpd Allah dgn rezeki yang dilimpahkanNya..semoga kejayaan dapat diteruskan dan ditingkatkan..dan dapat menyumbang kepada kebangkitan agama ISLAM..juge menjadi contoh tauladan kepada adik2 yang lain..


Monday, September 13, 2010

Saturday, May 29, 2010

new members! welcome to the world!

9 mei 2010

***twins cute girls***


maryam hannani
&
maryam hanini

eyt,,ni abg dye,,heheh,,afham~





besarnye afham,,huhu~



Sunday, March 14, 2010

SPM 09

11 march,,
hari yang dinanti2,,,
oleh sume calon SPM 2009...
termasuk lah,,seorang hamba Allah ni,,,
Alhamdulillah,,,
along telah berjaya mndapat kputusan yg cemerlang..
11A (9A+, 2A)


ini dia wajah ceria KU sepintar 2009

kegembiraan dikongsi bersama rakan2,,

tahniah diucapkan,,,
doakan angah pula tahun ni,,
semoga dpt mncapai yg lbh baik dr itu,,
heheh


BIrthday boy

28 Februari 2010

HAPPY BIRTHDAY TO KAMAL!





Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki,,,
huhu

Sunday, February 21, 2010

..::||Hari Tautan Kasih||::..


pada 13 feb hingga 15 feb 2010
keluarga tn haji sharif a.k.a. atuk ayep
telah berkampung di Fraser's Hill Pahang,,

sangat meriah family kami,, bersama 4 family yang lain,,,berkumpul,,
family day a.k.a. hari tautan kasih ini,,julung2 kali diadakan,,,huhu


kami bergerak dalam pukul 10 pg *kot,,dr rumah nenek d sepang juga rumah saya,,huhu,,

sampai di sana pada pukul 3.00 pg,,*kurg lebih la,,trus pg ke apartment d Pine Resort yg telang d sponsor oleh Abah *hahahah,,
kami pun makan2 krn sudah terlalu lpr dlm perjalanan ke destinasi,,huhu


aktiviti kami slps solat maghrib dan isya' *jama' berimamkan ust hanif,, kami semua berkumpul bersama utk diberi taklimat perjalanan program selama 3 hari ini,,taklimat telah disampaikan oleh wak bedah..seterusnya,,penyerahan baju tema kami yg begitu menyerlah warnanya..yg disponsor oleh,,wak mizi,,huhu
sebernarny pada waktu ini masih ad satu family lagi yg masih blum hadir..iaitu family ucu saleh,,huhu,,kami mnnt kehadirannya,,
lebih kurang jam 12 malam barulah beliau sekeluarga tiba,,
skrg dah cukup sume!
keesokan harinya........
awal pg lagi kami telah bersiap,, bgun3 subuh subuh!
sarapan pagi kita iaitu mee goreng telah disediakan oleh wak leha,,huhu,,sedap,,
then kami pon mkn bersama2,,kec 12 org yg mkn di restaurant resort tersebut,,huhu
selepas mkn,,kami semua turun ke padang,,yeah!
kali ini utk main sukaneka,,huhu
acara first:
makan epal paling laju kanak2,,huhu,,semua nk masuk,,afham pon main,,tyme ni sume ibu bapa nk tolg anakny,,hahah,,lastly,,pemenangny,,Adil,,
acara 2:
makan epal utk kanak2 skolh menengah,,hahah,,x de smbutan sgt,,hehe,,sbb sume busy ngn kamera n handy camnye,,then, pemenangnye,,Amer,,
seterusnya:
tiup belon,,,spe cpt pecah dy menang,,huhu,,dah la belon tu tebal,,
the winner is Izzah!
yang ke 4:
acara ini pelbagai ragam..huhu..baling bola takraw dalam bakul,,
acara suami isteri,,sampai pecah kot bakul tuh,,terok3,,ahahah
lastly,,pemenangnye,,atuk n nenek,,wahahah
acara yg best:
futsal di court tennis,,huhu,,anak2 lwn bapak2,,wah!
skill sume menarik,,,mmg best lah tgok,,wak mizi yg tgah x sihat tu pon bole join,,huhu
akhirnya,,tanpa disangka,,pasukan anak2 ini telah mengalahkan pasukan bapak2,,hebat! 2-0 tu!
akhir sekali:
acara yang ditunggu2,,basah2,,men2 belon air,,
balingan kasih sayang,,huhu,,memang best,,ni acara suami isteri,,
suami akan membaling belong yang berisi air tersebut dan isteri menangkapny dan sebaliknya dgn jarak yg semakin jauh,,hahaha
acara ini dijuarai oleh ucu!
after that,,kami semua pon,,pulang ke apartment,,semua keletihan tetapi gembira
dan kami semua pun ZZZZZZ,,haha
pada sebelah petangnya pula kami bermain,,indoor games,,
TERBUKA banyak permainannya,,
start game lps zohor,,huhu
first acara ialah mewarna,,huhu,,mereka bertungkus lumus,,mewarna gambar tersebut,,dgn penilaian hakimnya wak mizi,,pemenang yg telah dipilih olehnya ialah Syamilah,,
seterusnya acara,,batu seremban yang telah dimenangi oleh Sarah,,huhu,,congkak pula,,ramai yang main,,final Ammar vs Syamilah,,,n the winner,,Syamilah,,huhu
men dam ular,,tah pape ta mreke men,,lastly,,yg menang,,***x igt~,,
dam haji pulak,,sume berebut2 nk naik haji,,,! final,,anak lwn bapak,,uzair lwn wak ami,,hahaha
uzair menang,,huhu,,
mlm pulak~
acara kemuncak,,,
dimulakan dgn pantun wak dzul sbg peengerusi mjls,,huhu
doa oleh ust Hanif
seterusnya pelbagai ucapan drpd:
atuk
nenek
wak mizi
wak ami
abah
wak leha
dan ucu saleh
bg pihak cucu2:
kak mira [p]
hanif a.k.a along [L]
seterusnya,,penyampaian hadih utk:
sume cucu,,
wakil family
pemenangn pertandingan
and the most important is anniversary atok n nenek yg ke 50 tahun 4 bulan,,,!
hari last,,,
sarapan,,hari ni kitorg nye turn pulak makan kt restaurant dc2,,bekobar2 je nk mkn,,
huh!
biasa j mknn dye,,,
on the way nk blik ke apartment balik,,kami *angah, kak mira,kak kinah,syamilah, izzah n sara.. kitorg snap2 gamba yg mne lawa,,huhu,,best,, banyak bunge yg lawa,,
then sampai apartment,,nmpk satu tupperware besa maggi,,pe lg,,sbb tdnye mknn x brape nk sdp,,maggi tu pon bole terliur,,saya pon mkn lagi,,hhehehe
nk balik dah!
slamat tinggal pine resort!
huhu,,kami kluar awal cket,,,bjln2 d pekan dy kot,,,actually,,x de ap2 pon sgt,,
just tangkap2 gamba then,,beli la ap2 yg patut,,hehehe,,smtara menanti jam 12 gate utk turun dibuka,,hehen slamat tinggal fraser's hill
on the way balik,,kami singgah umah wak leman,,wah! cam raya pulak,,nsb baik umah beliau besar,,huhu,,after solat zuhur,,then kami pon,,pulang membawa haluan msg2,,
huhu
# mmg happening!
*by angah

Wednesday, February 17, 2010

ISTANBUL

10 days in ISTANBUL
sbnrnya dah sangat lambat nk cte~
tp x pe,, 'better late than NEVER' uhuhu
kami satu family g sane
23 dis 2009 hingga 3 jan 2010
huh! 2 tahun de kat sane~
*eyt,,irfan,,bgun tdo trus mkn,,huhu

Alhamdulillah,,setelah lebih kurang 11 jam kami ddk btapa dlm flight,,sampai juga akhirny ke destinasi yang ingin ditujui,,,
jam 6.00 pg 23/12 waktu istanbul,,
flight ni pon mndarat dgn selamatnya,,




*yea!..semua da nk turun,,
beratur yek,,hehehe
oke..get ready,,bgun,,meggeliat dlu,,skit pgg uh!



*on the way nk g hotel,,nmpk lak blue mosque ni,,ap lg,,snap2 dr kndraan yg dinaiki,,huhu
blue mosque d waktu subuh,,




*yeah,,ni la penunggu kt dpn YIGITALP hotel tmpt diaman kami slama 7 hari kot..




*on the way nk msuk TOPKAPI PALACE!
penat berjalan ouh,,tu pintu gerbangnye..



kalau jalan dalam palace ni,,jalan2,,mst nampak banyak sangat pokok a.k.a. ranting ni~
lawa! love it!





*irfan di dpn satu pavillion kt dalam palace uh!


*kt blkg tuh GOLDEN HORN,,
'pondok' ni,,ap tah?
behind baghdad pavillion~



yeah! ini golden horn,,
menyingkap sej penaklukan sultan Muhamad Al Fateh,,,





We n this Marmara sea~

blue mosque!


*Eyup mosque!
with the shrine ofEyyub Al Ansari, one of close friend of Prophet Muhammad
# first day di IStanbul yg sgt memenatkan,,huhu,,jaln3,,,
tw balik hotel nk tdo je,,ahahah
lastly,,g dinner 3 org je dr kami,,sume dah selamat dah tdo!


ini makann dinner kami!
huhu,,sedap ka? pk la sndr!
'tekak international..'
ni la 3 org yg g dinner,,uhuhu
then balik tdo!
sgt penat,,oleh krn beza mse 6 jam kot,,,dr malaysia,,,so,,kami sgt ngntuk,,walaupun baru pukul 8 mlm kt Istanbul,,,
second day~
krn effect kpntn smlm,,
kitorg kluar lmbt,.,,
kluar trus lunch n g la jln2

ni dia!
kita lunch dlu ek?!?!


dpn restaurant itu!



kita g singgah sweetshop dulu ya!



menggila lensa dsitu,,
dlm kedai sgt lawa


Islamic Art Museum,,n Ethnographic

tangga! argh





angah, irfan n adil~



berlatar blkg,,blue mosque




jalan3



Masjid sultan suleyman,,
under construction!


we are praying maghrib n isya' jama' inthis mosque Rustem Pasha

dinner in YiLDIZ restaurant

tamat la second day~
third day plak!

in front of Dolmabahce palace belongs to Mustafa Kamel At Tarturk



snap a picture dlu

kne pakai bnde ni,,
nnt tbukak juga!



sgt lawa this landscape


blkg itu marmara sea

afham dan abah bersama student2 yg g bjln2 d situ

taksim square

ramai org ouh


TRAm
x de keje,,
afham dah bosan,,sampai ttdo
org solat jumaat,,
kami minum teh sat ye

lunch dulu


abah tgh makan


wah1
ni best!

CRUISE ON the BOSPHORUS
under the galata bridge



the end our journey for today,,
huhu
3 hari je lah,,
cukup kan??
huhu
by angah